Hobbystycznie o Modelarstwie, Modelach Plastikowych

Rain marks i flokowanie

Oprócz bardzo popularnej techniki tak zwanej „wash” w modelarstwie redukcyjnym stosuje się także „flokowanie” oraz „rain marks”. Poniżej prezentujemy krótkie charakterystyki tych dwóch metod ozdabiania modeli.

Flokowanie

To metoda pracochłonna i wymagająca zmysłu artystycznego. Polega na umieszczeniu floków, czyli cieniutkich i małych włosków na powierzchni, która ma być flokowana. Można użyć w tym celu wielu substancji, najbardziej popularny jest jednak klej modelarski. Uzyskany efekt przypomina cienki zamsz i znakomicie nadaje się do wykańczania wnętrz samochodów lub innych nietypowych elementów modelarskich. Przedmiot, który ma być flokowany musi być przygotowany w odpowiedni sposób. Należy go pomalować matową farbą i poczekać aż wyschnie. Następnie przy użyciu bezbarwnego kleju pokrywamy nim poszczególne części. Jeżeli flokujemy większy kawałek, warto podzielić swoją pracę, ponieważ klej ma tendencje do spływania lub za szybkiego wysychania. Posmarowaną powierzchnie posypujemy flokiem. Warto przesiać materiał przed posypaniem modelu, ponieważ zdarzają się jakieś zgrubienia, które nie będą wyglądać efektywnie. Aby materiał się nie obsypywał należy delikatnie docisnąć go patyczkiem lub palcem. Dla pewności cały element warto jeszcze podsuszyć zwykłą suszarką.

Rain Marks

Jak sama nazwa wskazuje metoda ma na celu urealnienie działania skutków atmosferycznych na elementach modelarskich. Jest to bardzo trudne do osiągnięcia, ponieważ raz wykonany ruch nie może być poprawiany. Modelarstwo redukcyjne nie może się jednak obyć bez tej metody, dlatego tak ważna jest praktyka i precyzja. Rain marks powinny przypominać zacieki utworzone przez deszcz, ewentualnie jakieś ochlapania, krople itp. Umiejętne budowanie zacieków pozwala uzyskać bardzo realistyczny efekt, co podwyższa walory estetyczne modelu, a tym samym opinie jurorów na wielu konkursach.

Powodzenia!

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )