Hobbystycznie o Modelarstwie, Modelach Plastikowych

Modelarstwo używa silników spalinowych

Kiedyś były zupełnie inne czasy. Człowiek się cieszył że miał przy czym dłubać, sklejał z dokładnością do 1 mm każdy element, malował malutkimi pędzelkami zdobienia i chlubił się swoim dziełem wszystkim naokoło. Teraz oczywiście  można robić to samo, z tą samą pieczołowitością składać kolejne modele i patrzeć jak powiększa się nasza kolekcja. Ale czy to wystarczy? Czy ujrzymy podziw w oczach osób, które będą uczestnikami organizowanych przez nas pokazów? Poprzeczka zostaje ustawiona bardzo wysoko, ponieważ teraz nie wystarczy pięknie złożyć model, pomalować go w sposób w jaki był realnie zdobiony… by teraz stanąć na wysokości zadania należy wprawić nasze cacka w ruch, trzeba zamieścić w nich silnik spalinowy by pokazały co naprawdę potrafią. A stworzenie takiej maszyny to już nie taka prosta sprawa…

Prawdziwą ciekawostką jest fakt, że silniki modelarskie są odzwierciedleniem prawdziwych silników rzeczy, których model tworzymy. Ciężko sobie to wyobrazić ale to prawda, silniki modelarskie są po prostu idealnymi miniaturowymi kopiami realnych serc maszyn. Ich głównym zadaniem jest wprawienie modelu w ruch, czyli sprawienie by pojechał, poleciał, wydając przy tym przyjemny turkot silnika. Najbardziej popularne są silniki spalinowe, które rozróżniamy na:

– silniki żarowe

– silniki samozapłonowe

Jest wiele rodzajów silników, do tych najczęściej montowanych z pewnością należą: silniki spalinowe, silniki gumowe, silniki parowe, silniki odrzutowe, silniki elektryczne i silniki na dwutlenekwęgla. Ostatecznie można zdecydować się na wiatrak bądź silnik na sprężone powietrze.

Konstruując taki silnik musimy wziąć pod uwagę techniczne wymagania naszego modelu. Trzeba rozważyć z czego złożony jest model, ile waży, ile mierzy, jak jest odporny na przemieszczanie się itp. Bardzo trudno jest zrobić silnik bez jakichkolwiek planów. Oczywiście wcześniejsze doświadczenia są również mile widziane i wręcz niezbędne by cała operacja skończyła się sukcesem. Nie warto inwestować w materiały słabej jakości ponieważ mogą się one przyczynić do zatarcia silnika, a wtedy stracimy nie tylko czas, ale i pieniądze i satysfakcje z wykonania prawidłowo zadania. Szczególną uwagę należy przyłożyć do jakości duralu czy stali, najlepiej jakby była kwasoodporna. Jeśli dysponuje się odpowiednim parkiem maszynowym typu tokarki, frezarki itp gwarancja powodzenia jest już prawie pewna. Należy tylko z uwagą odlać potrzebne elementy  i precyzyjnie je do siebie dopasowywać. Ołów jest za słabym materiałem, warto zainwestować w coś bardziej trwałego, jeśli oczywiście zależy nam na pełnowartościowym egzemplarzu.

Wszystkich zainteresowanych tym tematem odsyłam do książki pt: Sekrety modelarskich silników spalinowych, autor: W. Schier

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s